2015-06-17 10:00

Duni investerar i tissuekapacitet

Dunis dotterbolag Rexcell Tissue & Airlaid AB kommer att investera cirka 110 miljoner kronor, genom en uppgradering av de två tissuemaskinerna i Skåpafors. Investeringen kommer att öka tissuekapaciteten vid Rexcell med cirka 15 % per år.

Voith GmbH & Co KG har valts som leverantör. Detta blir den andra installationen i världen av denna nya teknik och den första i Europa. Genom investeringen får Rexcell möjlighet att utveckla en ny kvalitetsstandard för servetter. Planen är att den nya tekniken installeras under det andra kvartalet 2016.

"Som marknadsledande inom produktion av färgat mjukpapper för servetter måste vi investera i högre effektivitet och materialutveckling. Investeringen kommer att ge oss möjlighet att utveckla nya produkter i samarbete med våra kunder", säger Thomas Gustafsson, VD och koncernchef för Duni AB.

För mer information kontakta:
Thomas Gustafsson, VD och koncernchef
tel 0734 196269

Mats Lindroth, Finanschef
tel 040 106200, e-post
mats.lindroth@duni.com

Om Rexcell:
Rexcell Tissue & Airlaid AB är ett helägt dotterbolag till Duni AB. Rexcell tillverkar tissue- och airlaidmaterial för både Duni och externa kunder. Verksamheten bedrivs vid två fabriker i Skåpafors i Dalsland.